Carl Philipp Emanuel Bach: Instrumental Theatre of Affects. Hamburg Symphonies & Fantasias
Arte Dei Suonatori, Marcin Świątkiewicz – harpsichord, pianoforte, direction
BIS Records 2024, BIS-2459, TT: 84’46”

Ich najnowszy album, wydany w szwedzkim BIS-ie, poświęcony został sześciu symfoniom Carla Philippa Emanuela Bacha. Kompozycje pochodzą z okresu hamburskiego kompozytora. Bach przeniósł się tam w 1768 roku, aby zastąpić swojego ojca chrzestnego, Georga Philippa Telemanna, na stanowisku kantora. Funkcja obejmowała pełnienie obowiązków szefa muzycznego w pięciu kościołach oraz nauczanie w gimnazjum. 

Owe sześć symfonii Bach skomponował dla barona van Swietena. Muzycznie to amalgamat szaleństwa, artystycznego buntu i ekscentryczności. Krótko mówiąc, to afekt do potęgi entej, lub jak podpowiada tytuł albumu “instrumentalny teatr afektów”. 

Arte dei Suonatori (niewtajemniczonym podpowiem, że to polski zespół), odczytali intencje kompozytora idealnie. To porywająca, pełna dramatyzmu i wirtuozerii interpretacja. Fascynujące jest to, że choć wiedziałem, czego się spodziewać po Bachu i po Polakach, to i tak podczas pierwszego odsłuchu płyty co rusz przeżywałem pełne uniesień zaskoczenia. 

W przerwach między symfoniami Marcin Świątkiewicz gra solowe kompozycje klawesynowe Carla Philippa Emanuela Bacha. Te swoiste interludia dowodzą, że nie bez powodu syn Johanna Sebastiana był uważany za najwybitniejszego klawesynistę swoich czasów. Pokazują też, że Marcin Świątkiewicz należy do najlepszych współczesnych wirtuozów tego instrumentu. 

Robert Majewski © 2024